১৬৫৯

পরিচ্ছেদঃ ২৯৯ : বিনা ওজরে এক পায়ে জুতা বা মোজা পরে হাঁটা ও দাঁড়িয়ে জুতা বা মোজা পরা অপছন্দনীয়

২/১৬৫৯। উক্ত রাবী (আবূ হুরাইরা) রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, তিনি বলেন, আমি রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম-কে বলতে শুনেছি যে, ’’যখন তোমাদের কারো জুতার ফিতা ছিঁড়ে যাবে, তখন সে যেন তা না সারা পর্যন্ত অন্য জুতাটি পরে না হাঁটে।’’ (মুসলিম) [1]

(299) بَابُ كَرَاهِيَةِ الْمَشْيِ فِيْ نَعْلٍ وَاحِدَةٍ، أَوْ خُفٍّ وَاحِدٍ لِغَيْرِ عُذْرٍ

وَعَنْهُ، قَالَ: سَمِعُتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم، يَقُولُ : «إِذَا انْقَطَعَ شِسْعُ نَعْلِ أَحَدِكمْ، فَلاَ يَمْشِ فِي الأُخْرَى حَتَّى يُصْلِحَهَا» . رواهُ مسلم

وعنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول اذا انقطع شسع نعل احدكم فلا يمش في الاخرى حتى يصلحها رواه مسلم

(299) Chapter: Undesirability of Wearing one Shoe or Sock


Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said:
I heard the Messenger of Allah (ﷺ) saying, "When the lace of one of the shoes of any one of you is cut off, he should not walk with the other until he has got the lace repaired."

[Muslim].

Commentary: The shoe-laces used in Arabia at the time of the Prophet (PBUH) were different from the ones which are used in modern times. The shoes were then so designed that they could not be used without laces. It was like a strap which kept the shoe tied to the foot, and if it was broken one could not use the footwear at all. For this reason, it was ordained by the Prophet (PBUH) that one should first get the strap repaired and then use the pair of his shoes. If this was not done, one would be then wearing one shoe and leaving his other foot bare. There is no harm, however, if one has to do this under some compulsion.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
বর্ণনাকারীঃ আবূ হুরায়রা (রাঃ)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
রিয়াযুস স্বা-লিহীন (রিয়াদুস সালেহীন)
১৭/ নিষিদ্ধ বিষয়াবলী (كتاب الأمور المنهي عنها)