৪৯

পরিচ্ছেদঃ

তিনি লাল রঙ্গের নকশী করা চাদরও পরিধান করতেন:

৪৯. আবু জুহাইফা (রাঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কে লাল নকশী চাদর পরা অবস্থায় দেখেছি। আজও যেন আমি তাঁর উভয় গোড়ালীর ঔজ্জ্বল্য প্রত্যক্ষ করছি।[1]

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ عَوْنِ بْنِ أَبِي جُحَيْفَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : " رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ حَمْرَاءُ , كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَرِيقِ سَاقَيْهِ " .

حدثنا محمود بن غيلان قال حدثنا عبد الرزاق قال حدثنا سفيان عن عون بن ابي جحيفة عن ابيه قال رايت النبي صلى الله عليه وسلم وعليه حلة حمراء كاني انظر الى بريق ساقيه


Abu Juhayfah (R.A) says, "I saw Rasulullah (S.A.W) wearing a pair of red (coloured) clothing. The lusture of the feet of Rasulullah (S.A.W) is still befor me."

This incident took place at the time of Hajjatul-Widaa, as is stated if the Bukhaari and other kitaabs of hadith. Sayyidina Sufyaan (R.A) ' Anhu's reason for saying that this was a red coloured clothing (for men). There is a difference of opinion among the 'Ulama'. The Hanafis also state a number of opinions. This has been discussed in the first chapter. Before choosing red-coloured clothing an 'aalim should be consulted. Maulana Gangohi has mentioned a few times in his fataawa (religious rulings) that it is permissible for a man to wear red patterned garment's. From the point of taqwaa (piety) it is better for a man not to wear red coloured garments, since there is a differince of opinion among the learned 'Ulama'.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
৮. রাসূলুল্লাহ (ﷺ)-এর পোশাক-পরিচ্ছদ (باب ما جاء في لباس رسول الله ﷺ)