১২০২

পরিচ্ছেদঃ ২১৪: শবে কদরের ফযীলত এবং সর্বাধিক সম্ভাবনাময় রাত্রি প্রসঙ্গে

৬/১২০২। উক্ত রাবী (আয়েশা) রাদিয়াল্লাহু আনহা হতে আরও বর্ণিত, তিনি বলেন, ’রমযান মাসে রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম (আল্লাহর ইবাদতের জন্য) যত পরিশ্রম করতেন, অন্য কোন মাসে তেমন পরিশ্রম করতেন না। (অনুরূপভাবে) রমযানের শেষ দশকে যত মেহনত করতেন অন্য দিনগুলিতে তত মেহনত করতেন না।’ (মুসলিম, প্রথমাংশ মুসলিম শরীফে নেই। হয়তো বা অন্য কপিতে আছে।)[1]

(214) بَابُ فَضْلِ قِيَامِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَبَيَانِ أَرْجٰى لَيَالِهَا

وَعَنْهَا، قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم يَجْتَهِدُ فِي رَمَضَانَ مَا لاَ يَجْتَهِدُ فِي غَيْرِهِ، وَفِي العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْهُ مَا لاَ يَجْتَهِدُ في غَيْرِهِ . رواه مسلم

(214) Chapter: The Superiority of Lailat-ul-Qadr (the Night of Decree)


'Aishah (May Allah be pleased with her) reported: The Messenger of Allah (ﷺ) used to strive more in worship during Ramadan than he strove in any other time of the year; and he would devote himself more (in the worship of Allah) in the last ten nights of Ramadan than he strove in earlier part of the month. [Muslim]. Commentary: We learn from this Hadith that: 1. One should concentrate more on prayers and worship on the last ten nights of Ramadan than the first twenty nights, in the same way as one should do more worship in Ramadan than in the other months. 2. One should keep oneself awake for prayer, worship and glorification of Allah in the last ten nights of Ramadan so that one can attain the blessings of Lailat-ul-Qadr. 3. One should also persuade his family members to keep themselves awake for prayer and worship in the last ten odd nights of Ramadan so that they can also make efforts to please Allah. 4. I`tikaf (seclusion in the mosque for prayers) in the last ten days of Ramadan is also a meritorious act for its being a practice of the Prophet (PBUH).