হাদিসটি ইমেইলে পাঠাতে অনুগ্রহ করে নিচের ফর্মটি পুরন করুন
security code
১২৯২

পরিচ্ছেদঃ ২৩৩: হজ্জ্বের অপরিহার্যতা ও তার ফযীলত

১৪/১২৯২। ইবনে আব্বাস রাদিয়াল্লাহু আনহু কর্তৃক বর্ণিত, তিনি বলেন, উকায, মাজিন্নাহ ও যুল-মাজায নামক স্থানগুলিতে (ইসলাম আসার পূর্বে) জাহেলী যুগের বাজার ছিল। তাই সাহাবায়ে কেরাম হজ্জের মৌসুমে ব্যবসা-বাণিজ্যমূলক কাজ-কর্মকে পাপ মনে করলেন। তার জন্য এই আয়াত অবতীর্ণ হল, যার অর্থ, “(হজ্জের সময়) তোমাদের জন্য তোমাদের প্রতিপালকের অনুগ্রহ কামনায় (ব্যবসা-বাণিজ্যে) কোন দোষ নেই।” (সূরা বাকারাহ ১৯৮ আয়াত, বুখারী)[1]

(233) بَابُ وُجُوْبِ الْحَجِّ وَفَضْلِهِ

وَعَنِ ابنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنهُمَا، قَالَ: كَانَتْ عُكَاظُ، وَمَجِنَّةُ، وَذُو المَجَازِ أَسْوَاقاً فِي الجَاهِلِيَّةِ، فَتَأَثَّمُوا أَنْ يَتَّجِرُوا في المَوَاسِمِ، فَنَزَلَتْ: ﴿ليس عليكم جناح أن تبتغوا فضلا من ربكم‏﴾ (البقرة: ١٩٨) في مَوَاسِمِ الحَجِّ . رواه البخاري

(233) Chapter: The Obligation of Hajj (Pilgrimage) and its Excellence



Ibn 'Abbas (May Allah be pleased with them) reported:
Ukaz, Mijannah and Dhul-Majaz were markets during the pre-Islamic period. The Companions disliked trading there till the following Ayat of the Noble Qur'an were revealed: "There is no sin on you if you seek the Bounty of your Rubb (during pilgrimage by trading)..." (2:198)

[Al- Bukhari].

Commentary: The Companions of the Prophet (PBUH) considered trade and commerce during the months of Hajj as sinful because they thought that trade had a sort of resemblance with the bazaars which were arranged on the occasion of Hajj in the pre-Islamic period. Through the Ayah quoted in this Hadith, Almighty Allah removed their misunderstanding. Therefore, trade and commerce on this occasion do not violate the Hajj and `Umrah. This is however, only a permission. If one wants to earn reward in the Hereafter through his utmost devotion to Allah, it is more meritorious to avoid commercial activities and wholeheartedly concentrate on the remembrance of Allah and His worship.