হাদিসটি ইমেইলে পাঠাতে অনুগ্রহ করে নিচের ফর্মটি পুরন করুন
security code
৬২৯

পরিচ্ছেদঃ ৭৩: সচ্চরিত্রতার মাহাত্ম্য

৪/৬২৯। নাওয়াস ইবনে সাম’আন রাদিয়াল্লাহু ’আনহু বলেন, আমি রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লামকে পুণ্য ও পাপ সম্পর্কে জিজ্ঞাসা করলাম, তিনি বললেন, ’’পুণ্য হল সচ্চরিত্রতার নাম। আর পাপ হল তাই, যা তোমার অন্তরে সন্দেহ সৃষ্টি করে এবং তা লোকে জেনে ফেলুক এ কথা তুমি অপছন্দ কর।’’ (মুসলিম) [1]

بَابُ حُسْنِ الْخُلُقِ - (73)

وَعَنِ النَّوَاسِ بنِ سَمعَانَ رضي الله عنه، قَالَ: سَأَلتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم عَن البِرِّ وَالإثمِ، فَقَالَ: « البِرُّ: حُسنُ الخُلُقِ، والإثمُ: مَا حَاكَ فِي صَدرِكَ، وكَرِهْتَ أن يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ ». رواه مسلم

(73) Chapter: Good Conduct


Nawwas bin Sam'an (May Allah be pleased with him) reported:
I asked Messenger of Allah (ﷺ) about virtue and sin, and he said, "Virtue is noble behaviour, and sin is that which creates doubt and you do not like people to know about it."

Commentary: An important principle enshrined in this Hadith says that courtesy is a virtue, because a refined mind cultivates good habits, performs good deeds, and shuns all that is bad and corrupt. Also, a simple and understandable principle is laid down about sin. Man feels the pricking of conscience over every bad deed and is also afraid of the reproach of fault-finders, provided he has not reached the lowest point of moral depravity. But a seared conscience is least disturbed even by a heinous and deadly sin or by public censure. We can understand it by the example of
man's smelling sense. If it is not dead, man can feel a stink and repugnant odour. But a long association with a dung heap robs away one's smelling sense and feeling of refuse.

[Muslim].